U gradskim/javnim kazalištima u Hrvatskoj trenutno dominiraju lektirni naslovi, dok je nezavisna kazališna scena vrlo otvorena prema novim kazališnim autorima, odnosno nelektirnim naslovima.
Ovom tribinom održanom 3. listopada 2024. uz premijeru predstave Ja sam Akiko - željeli smo staviti dijete u fokus i pokušati odgovoriti kakvo kazalište zapravo trebaju suvremena djeca. U razgovor smo uključili djecu iz Dramskog studija Teatra Puna kuća i iz prve ruke čuli da bi željeli što više predstava na temu međuvršnjačkog nasilja i sl.
U publici su pored brojnih kazalištaraca, nastavnika osnovnih škola, bili i predstavnici nekih kazališta s nezavisne scene kao i iz Agencije za odgoj i obrazovanje.
Na tribini, koju smo prenosili uživo putem You tube kanala GK Žar ptica, sudjelovali su:
MAŠA RIMAC JURINOVIĆ, doc.dr.sc., profesorica na Učiteljskom fakultetu Zagreb
BENJAMIN ZAJC, dramaturg Lutkovnog gledališča Ljubljana i kazališni kritičar
SANJA POLAK, književnica, urednica i učiteljica
SLAĐANA KILIBARDA, redateljica
DRAGO UTJEŠANOVIĆ, ravnatelj GK Žar ptica i
IGOR TRETINJAK, dr.sc., profesor na AUK u Osijeku i kazališni kritičar, kao moderator.
Želeći pomoći nastavnicima u odabiru novih - tematski različitih, nelektirnih tekstova – na tribini smo po prvi put predstavili i metodičke materijale za pripremu djece prije dolaska na predstavu, kao i za obradu na satu Hrvatskog jezika - nakon odgledane predstave. Metodičke materijale predstave Ja sam Akiko pripremila je i na tribini prezentirala redateljica Slađana Kilibarda. Mogu se preuzeti na web stranici kazališta. Namjera nam je da to postane redovita praksa našeg kazališta pogotovo kad su u pitanju nelektirni naslovi – kao što to već godinama prakticiraju slovenska dječja kazališta.
O praksi slovenskih kazališta govorio je Benjamin Zajc naglasivši da njihova gradska kazališta dominantno na repertoaru postavljaju nelektirne naslove i da se takvim dobro promišljenim predstavama doprinijelo da se „nelektira” počne čitati u školama, jer je tematski aktualna i bliska potrebama suvremenog djeteta.
Sanja Polak između ostalog, sudjelovala je u timu zaduženom za donošenje Nacionalnog kurikuluma za Hrvatski jezik. Istaknula je da kod nas u kurikulumu ne postoji lista obvezne lektire – već samo preporuke, a o učiteljicama ovisi što će se čitati, pa i gledati. A treba čitati sve što je dobro.
Profesorica Maša Rimac Jurinović, autorica knjige „Kako djeca opisuju svoje kazalište”, govorila je o svom znanstvenom istraživanju koji u fokus stavlja dijete kao gledatelja, te o važnosti poticanja djeteta na izražavanje vlastitog mišljenja kroz gledanje kazališne predstave kao takve. Govorila je i o važnosti dramskog odgoja te najavila dramsko-pedagoške radionice, kroz koje - glumačkim tehnikama, pa i tijelom – dijete može izraziti svoj doživljaj predstave.
Drago Utješanović je govorio da ravnatelji sami odlučuju u kreiranju repertoara, sukladno vlastitoj procjeni interesa publike i poslovnoj strategiji svakog kazališta i da ne postoji nikakva preporuka ili uvjet oko izbora naslova ili žanra predstava.
Zajednički je stav da je na svim institucijama koje se bave djecom, pa tako i na kazalištu za djecu – velika je odgovornost. Kroz kazališnu predstavu kao medij trebamo njegovati ljepotu umjetnosti ali i problematizirati teme koje prate njihova odrastanja - nadovezujući se pritom na odgojne procese u obitelji i školi. Istaknuto je da se o ovoj temi treba nastaviti razgovarati te približiti potrebama i očekivanjima suvremenih generacija djece. Sve s jednim, zajedničkim ciljem - odgojiti sretno dijete, danas i uspješnog mladog čovjeka, sutra.
GK Žar ptica nastavlja s pripremom nove tribine, uskoro i podcasta, želeći pitanje značaja kazališta za djecu u društvenoj zajednici staviti u središte interesa.
Europska unija
Fond solidarnosti Europske unije
Mjere sanacije oštećenja zgrade Gradskog kazališta Žar ptica u Zagrebu, Bijenička cesta 97, nastalih uslijed potresa 22. ožujka 2020. godine, sufinancirane su iz Fonda solidarnosti Europske unije.